Anglia Ruskin University, England

Hej igen!

Nu sitter jag i biblioteket och försöker plugga. Mina kurser jag läser här heter Human development, Understanding learning, Families, schools and the development of identity. I Human development skall en hemtenta skrivas där man skall diskutera arv och miljö utifrån olika lärteorier såsom behaviorism, constructivism och kognitivism. I understanding learning skall fyra kortare hemtentor skrivas. Just nu fokuserar jag på E-learning och vilka lärteorier som påverkat E-learning. Det känns ganska lätt eftersom jag läst IT och lärande på UMU i våras, där de också behandlade lärteorier och e-learning. I Families and schools ska man berätta om en egen incident från grundskolan där familjen och skolan var tvungna att ta kontakt. Sedan skall man analysera om man var mer privilegierad eller mindre privilegierad utifrån hur skolsystemet såg ut, hur familjens kulturella kapital skiljer sig från skolans kulturella kapital osv. Jag måste också alltid jämföra skolsystemet i Sverige med Englands för att få en bild av skillnaderna.

På mitt universitet har man möjlighet att få sin text rättad, vilket är superbra. Jag visste faktiskt inte alls hur jag låg till med min engelska. Men igår var jag och fick den rättad av en  engelskalärare och det verkar som att han förstod det mesta.

I helgen kommer en kompis från Halmstad hit och hälsar på. På hennes lista över saker att göra står: shopping och dricka öl. På min lista står: museum (vilket är ganska nytt för att vara mig). Så våra listor krockar lite. Men jag antar att jag får ge med mig eftersom hon är gäst. Det kommer bli en hel del runtspringande i London. Skall dock göra allt för att undvika Oxford street. Det är alldeles för mycket människor där, usch.

Jag har tyvärr lite problem med att ladda upp bilder här, antar att det är mig det är fel på och inte tekniken (även om jag studerar på informatik).

Min blogg är den här numera: marrae.blogg.se

// Maria