University of Limerick, Irland

Jag heter Linda, är 24 år och läser Systemvetenskapliga programmet på Umeå Universitet. Min valfria, femte termin läser jag i Limerick på Irland. Limerick ligger på Irlands västkust och är den tredje största staden, efter Dublin och Cork, med sina ca. 50,000 invånare.

Jag läser på University of Limerick (UL) som ligger ca. 5 kilometer från Limericks centrum. UL har totalt ca. 17,000 studenter om man räknar med masterstudenter, distansstudenter och forskare. På skolan finns det omkring 60 olika klubbar/föreningar som drivs av studenter innehållande bland annat matlagning, dans, manga och mode. Men en majoritet av dem är sportföreningar, vilket inte är så konstigt då det på universitetsområdet finns en mäktigt stor sportarena och ordet “sport” ses som en synonym när man pratar om staden, som för övrigt är utnämnd till “European City of Sport 2011”.

På UL läser jag fem kurser samtidigt, fyra av dem hör till Computer Science Department och den femte är en engelskakurs. Jag gillar skolan och tycker undervisningen håller hög nivå men det har varit ovant att läsa så många saker samtidigt och veta hur man ska disponera sin tid. Känns också lite jobbigt att alla kurser avslutas samtidigt med tentor och/eller inlämningar.

Jag bor ca. 2 kilometer från skolan på ett studentboende som heter Brookfield Hall. I varje lägenhet bor två personer och man delar på kök och vardagsrum men har varsitt eget rum med egen toa/dusch. Jag fick aldrig någon lägenhetskamrat och tyckte det var ganska skönt så jag bor helt ensam på stor yta och har balkong! Jag trivs väldigt bra med boendet och dess standard, speciellt när jag hela tiden hör hur trångt och stökigt en del andra har det på sina boenden.

Jag har ingen blogg men det går bra att höra av sig till mig om man undrar något: svph0918@informatik.umu.se

/Linda