Bradford, västra Yorkshire, Storbritannien

Då har man varit här i snart 2 månader. Oj vad tiden går fort när man har roligt! Förutom första veckan, som för min och de flesta andras del gick ut på att lära mig hitta i stan samt installera mig i studentrummet och inte så mycket mer. Andra veckan gick ut på att springa runt universitetsområdet på diverse introduktioner och registrera mig på kurser. En sak lärde jag mig snabbt, effektivitet tycks inte existera i den brittiska kulturen… Nåja allt har gått bra i alla fall.

Jag läser här på Bradford universitet tre kurser: Sound and visual media, Conventions of videography och Soundscapes. De två förstnämnda innebär mycket praktiskt arbete med filmkameror, vilket är otroligt roligt!

Efter bara en vecka kastades jag ut i hetluften, då jag fick agera visual mixer för en lokal TV-livesändning. Det innebar att på producentens kommando skulle jag klippa eller “fada” mellan de olika kamerorna som filmade eventet (“Singin’ in the rain”).

Det hela sändes live på en enorm TV-skärm på Bradfords torg samt på webben. Det var i alla fall tanken, det mumlades om problem med hemsidan. Nåja, det spelades i alla fall in och finns på YouTube för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=T-TpZ-A0_ss

Bland annat syns Bradfords borgmästare i bild. Han kom in till sändningsbussen efteråt för att kika närmare på vad som skedde där inne. Det var andra gången jag träffade honom. Första gången var då alla internationella studenter blev inbjudna till stadshuset på “afternoon tea”. Lokaltidningen Telegraph & Argus var då där på plats för att göra repotage om detta, och gissa vem som hamnade på bild i pappersupplagan… Både jag och Marcus (från min klass hemma i Umeå) gjorde därmed debut i brittisk press 🙂

Afternoon teaAfternoon tea

Sedan dess har jag fått chansen delta i sändningen av ett biljardmästerskap, vilket var en lång hård arbetsdag men samtidigt jättekul. Upp efter 06:00 för att vara på plats före 08:00 för att rigga kameror och dra sladdar mellan sändningsbussen och lokalen där mästerskapet hölls. Hem några timmar och vila för att sedan påbörja eftermiddags-, kvälls- och nattpasset, där jag under första passet var vision mixer igen, under kvällspasset skötte jag mixerbordet för ljudet och nattpasset ägnades åt att plocka ned kamerorna igen..

Kom i säng kl 03:00 på morgonen. Lektion kl 10-17 dagen efter, brandlarmet i huset går 7:45 (sannolikheten??), inte många timmars sömn… Men som sagt, otroligt roligt och lärorikt var det! 🙂

Här är en presentation av den mobila sändningsstudio som jag satt och arbetade i vid de två tillfällena: https://www.youtube.com/watch?v=q1gRWjU4BrY

Jag har även testat på “sända” TV från en TV-studio, detta var inte “på riktigt” dock utan bara något vi gjorde under lektionstid.

TV studio broadcast

Jag har hittills haft det otroligt roligt här i Bradford. Staden som sådan erbjuder inte såå mycket att se, det nationella mediamuséet är det som lockar mest, med de nyligen upptäckta första färgfilmer som visas på en av våningarna. Men männsskorna är trevliga, det finns flera curryrestauranger som serverar riktigt fin mat och bara några minuter utanför staden finns otroligt mycket att se. Jag har bland annat besökt Saltaire, ett litet samhälle med mycket intressant histora och som finns med på världsarvlistan samt klosterruinen Bolton Abbey med en fantastisk runtomliggande natur. På vägen dit/hem passerade vi en liten mysig stad som heter Ilkley, som jag planerar att besöka igen innan jul.

klosterruin Bolton Abbey

Och så ligger Leeds bara circa 25 minuter bort med tåg, med härlig shopping och där jag f.ö. var och såg en fotbollsmatch för ett tag sedan 🙂

Boendet är studentkorridor på universitetsområdet, bra standard och elektrisk spis/ugn 🙂  Jag bor med ett riktigt bra gäng, vi umgås mycket utanför skolan genom bl.a. matlagning tillsammans och dagsresor till omkringliggande orter.

Finns mycket mer jag skulle kunna skriva om 🙂  Hursomhaver, jag trivs väldigt bra med universitetet och lärarna också.

//Elin, DMP