Den senaste fritiden och vardagen i allmänt

Helgen för två veckor sen åkte jag som sagt till en liten ö som heter Penghu utanför Taiwans västra kust, där vi hyrde mopeder och upptäckte ön, solade på stränderna och gjorde upp en eld på stranden på kvällarna och mös. Förra helgen åkte jag med några till Taiwans allra sydligaste del, Kenting, och gjorde i princip samma sak där, hyrde mopeder och upptäckte vägarna längs kusten och solade på stränderna. Båda helgerna var hur bra som helst och Taiwan har så mycket vacker natur att bjuda på. Ibland kan jag fortfarande inte riktigt smälta att jag faktiskt bor i detta häftiga land just nu!

Här är lite blandade bilder från Penghu och Kenting:

Jag tänkte med bilder beskriva hur en normal vardag kan se ut här i Taipei för mig.

Dagen börjar med att jag går till 7 eleven som ligger precis vid dormsen och köper vanligtvis yogurt, frukt och en sushi-liknande risrulle med antingen ägg eller en kycklingbit på. Jag känner mig som en riktig asiat när jag nu till och med äter ris till frukost.

Området i Taipei som jag bor i och som universitetet ligger i heter Gongguan. Vägen från dormsen mot campus ser ut såhär: Fula slitna byggnader, men Gongguan är fyllt av butiker och restauranger av alla slag och allt man vill ha och behöver ligger inom 10 minuters gång från dormsen.

Väl framme på campus (bara på andra sidan en stor väg) blir det genast mycket vackrare och detta är vyn:

Eftersom jag cyklar måste jag parkera min cykel, vilket ibland känns som ett omöjligt uppdrag..

Detta är en bild från en av mina lektioner, i just denna kurs är vi 100 pers och endast några få västerlänningar.

På lunchen hamnar jag ofta på “the dumpling place” som vi kallar det. Jag har blivit beroende av dumplings! Som tur är så kostar de bara 1 kr styck.

Sen går jag hem eller sätter mig i biblioteket och gör till exempel läxan i kinesiska. Vi har 6 timmar lektionstid i veckan, och sen kanske jag lägger ner 2 timmar på läxor så det är en hel del. Det är sjukt svårt men det är roligt att se att man utvecklas och faktiskt lär sig och förstår en del!

På kvällen är det inte sällan man åker till en så kallad kvällsmarknad. Taiwan är känt för sina kvällsmarknader och det finns flera runt om i Taipei. Den finns en liten i Gongguan men den största och bästa heter Shilin nightmarket och dit måste man åka tunnelbana. Som student här får man ett studentkort man kan ladda med pengar och betala med på 7 eleven och i tunnelbanan, gör man det får man automatiskt studentrabatt också. Mycket praktiskt!

Varje kväll mellan ca 5 och 11 kan man gå på dessa kvällsmarknader som är fyllda med stånd som säljer mat, kläder, skor och prylar. Det är jätteroligt att köpa små maträtter vid olika stånd till middag och till exempel fynda ett par snygga skor för under 100 kr.

Published by

Jannie

Mitt namn är Jannie Rönnbäck, jag läser Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer och studerar just nu min utbytestermin i Taipei, Taiwan.