En månad kvar

Det är helt otroligt att det bara är en månad kvar nu. Det är också otroligt att det är den 3 december idag, att det är soligt, ganska varmt, blå himmel och att jag går omkring bland palmer på campus. Fullkomligt älskar det.

Jag tror jag känner mig ganska redo att åka om en månad, även om jag är hemma först om 6 veckor (först Bali en vecka, sen Italien en vecka). Jag saknar familjen, vännerna, pojkvännen och jag saknar den svenska maten nå kopiöst! Allra mest saknar jag mjölk, grädde, smör och andra mejeriprodukter. Sen saknar jag hårdbröd, potatis, korv, sallad och fläskfilé för att ta några andra viktiga exempel.

Däremot kommer jag sakna Taiwans mat när jag väl gottat mig i allt jag saknat hemma. Allra mest kommer jag sakna dumplings, och rent allmänt att gå någonstans och köpa en maträtt för 20 kr utan att behöva laga den själv. Jag undrar om jag har glömt bort hur man lagar mat vid det här laget..

Det är dock med blandade känslor jag försöker smälta att det bara är en månad kvar. Det finns så mycket att se och uppleva i detta land att jag är rädd att jag missar något viktigt innan jag åker. Nästan varje helg som är kvar är inbokad att åka till ett ställe där man kan vandra och se vackra vyer. I söndags vandrade vi uppför ett berg som heter Teapot mountain som ligger ca en timme utanför Taipei. Det kändes som oändligt många tunga trappsteg tills vi äntligen var uppe, men det var verkligen värt det. Utsikten var outstanding.

Det faktum att det bara är en månad kvar innebär också att final terms närmar sig och det gör mig ganska nervös. Allt plugg har gått bra hitills men jag kan inte riktigt säga som många andra att plugget är mycket enklare här, det beror uppenbarligen på vilka kurser man väljer och där måste jag ha dragit en nitlott. Däremot är de mycket snälla när de rättar proven vilket är till min fördel. Man spenderar mycket mer tid på lektioner och föreläsningar här än hemma. Hemma har vi föreläsningar 2-3 gånger i veckan i två timmar varje gång. Här har jag typ 17 (!!!) timmar schemalagd lektionstid varje vecka, och både här och hemma ska vara 30 hp… Jag läser ju faktiskt inte bara psykologi som egentligen var meningen, för när jag kom hit upptäckte jag att de plockat bort flera psykologikurser på engelska just denna termin vilket gjorde att jag bara kunde läsa en. Jag valde alltså andra kurser för att fylla ut 30 hp; introduktionskurs i ekonomi, kinesiska, italienska och organizational behavior. Detta gör att jag kommer måsta läsa tre psykologikurser nästa höst för att kunna ta min examen, och kurserna jag läser nu räknas som valfria kurser. Jag tycker dock inte att det spelar någon roll, det är fortfarande helt klart värt det att min examen blir lite förskjuten mot att lära mig och uppleva allt jag gjort här.

Här är två bilder tagna uppe på Teapot mountain:

Published by

Jannie

Mitt namn är Jannie Rönnbäck, jag läser Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer och studerar just nu min utbytestermin i Taipei, Taiwan.