Undervisning i Informatica

Idag har vi undervisat på två kurser – en metodkurs för de studenter som skriver kandidat- och masteruppsats och kursen Informatics and Society. Morgonen inleddes med att vi fick träffa lärarna på kursen som informerade oss om vad som förväntades av oss. Vi hade förberett oss med ett antal presentationer beroende på vad de var mest intresserade av.  På metodkursen visade Mikael exempel på hur våra studenter skriver sin masteruppsats och hur den är uppbyggd. I stort har UMSA samma typ av struktur och innehåll, men de skiljer sig från Informatik i Umeå genom att de flesta av deras uppsatser är kvantitativa och baseras på hypotestestning. Det är inte ovanligt att deras uppsatser är på 200 sidor eller mer och innehåller en hel del beskrivningar av metoder och teorier. Vid UMSA publiceras alla uppsatser i bokform, men också i form av CD-skiva som lämnas in till biblioteket. Själva uppsatskursen involverar två huvudhandledare, en som ansvarar vetenskapliga metoder och en som fokuserar sig på själva skrivandet och strukturen på uppsatsen. På kursen fanns 70 registrerade, men ungefär hälften kommer till lektionerna.

Mikael och Ulf in action

I kursen Informatica och Society presenterade Ulf läget inom området E-government och den allmänna situationen i Sverige vad gäller tillgång till datorer och bredband. Studenterna hade en hel del frågor då situationen i Bolivia är väsensskild från hur vi har det i Sverige. De frågade oss t.ex. hur vi upplevde internetuppkopplingen här i La Paz. Vårt svar var att det är som att promenera i La Paz, som ligger på 3600 meters höjd, dvs. allt går i slowmotion.

Läraren Fatíma Dolz och studenterna lyssnar på vår föreläsning