Kvalitet i utbildningen

Vid UMSA är man noga med att bli ackrediterad som ett universitet med hög kvalitet. En av effekterna av ackrediteringen är att man publicerar offentligt; Vision, Mission och Objectives. För Informatik här i La Paz innebär det att de publicerar offentligt vilka mål som ska uppnås (nära de nationella mål som vi har knutna till våra program). Universitetets visioner och målsättningar konkretiseras på varje fakultet och återfinns som affischer överallt, dvs i korridorer och alla klassrum.

En del i kvalitetssäkringen är att varje prefekt har ett kollegium som utvärderar respektive lärare. Varje lärare fyller i ett långt formulär som visar på dennes prestationer under året. För varje aktivitet erhåller man ett visst antal poäng, där t ex handledning av en uppsats ger 1 poäng, en kurs ger 5 poäng osv. Varje lärare måste leverera in allt material som han/hon producerat och vad gäller kurser räcker det inte med att visa på all kursmaterial, underlagen för varje föreläsning och examinationen. De måste också leverera in alla rätta svar på varje frågeställning som läraren utvecklat. På ett liknande sätt gäller även forskning och administration. Därför blir underlaget till bedömningen en diger lunta som påminner om Webster Dictionary.

På besök i prefektens rum som tagit paus i bedömningsarbetet

I bedömningen måste läraren uppnå ett visst antal poäng för att bli godkänd och då räcker det inte med att vara en duktig pedagog eller forskare. Inom varje område finns ett tak för hur många poäng man kan få och poäng utöver detta räknas inte.  Har man handlett 10 studenter får man bara räkna med 5 i bedömningen eftersom taket är 5.  Eftersom bedömningen baseras på totalen (dvs forskning, undervisning, administration, förtroendeuppdrag osv) måste man ha poäng i alla områdena. Uppnås inte gränsnivån, har man max 3 år på sig att komma över denna nivå – annars riskerar man avsked.