UMSA’s IT-policy fram till 2030

Idag har vårt schema varit att besöka de ansvariga för universitetets IT-policy som ska sträcka sig perioden 2015-2030. Dagens uppgift var att ge feedback på vad de hittills har gjort och berätta lite grann om hur vi jobbar i Sverige och Umeå. Roberto och Norma är de som har huvudansvaret, även om de tar till olika arbetsgrupper för att utforma den framtida IT-policyn. Sedan i juli har man suttit i olika arbetsgrupper för se hur olika grupper jobbar med IT.

Norma och Roberto i diskussion om IT-policy

Man har organiserat workshops med såväl administrativ personal som akademisk personal. Likheterna med Umeå universitet är slående lika. De administrativa systemen och arbetssätten är det inga problem med utan deras stora svårighet är vi lärare som helst önskar att 1000 blommor blomma, dvs att varje lärare får själv bestämma vilka system de vill använda. Båda varianterna har sina för- och nackdelar. Ett centraliserad lösning innebär ett kostnadseffektivt sätt att hantera skattepengarna, men innebär att den kreativa kraften minskas hos enskilda individen då man endast är hänvisade till specifika system. Å andra sidan kan lokala lösningar öka den kreativa ådran hos den enskilde men innebära enorma kostnader för universitetet då man måste hantera multipla system som gör samma saker.

Svårigheten med UMSA är att statliga universitet är autonoma och då sköter man allt själv. Nationella lösningar såsom SUNET eller Ladok som vi har i Sverige existerar inte i Bolivia. Detta funkar bara hos privata universitet där staten gått in och krävt centraliserade lösningar för att kontrollera dem. Detta går inte på statliga universitet då de är autonoma. Dessutom brottas man med andra begränsningar såsom bandbredd, access till datorer m m.

I samband med våra diskussioner och beskrivningar om hur vi har gjort i Sverige och hur man processar IT-policys fanns även en representant från SIDA som också vägledde dem i detta arbete. Rodolfo Candia från DSV, Stockholms universitet var med på samma möte och hjälpte till att översätta. Hans arbete är att se till att man processar fram en IT-policy inom kort.

I alla fall var samtalet så givande att vi bestämde oss för ett nytt möte i nästa vecka.