Min första beskrivning av Taipei

Tjolahopp!

Jannie Rönnbäck här, läser BIT och har min utbytestermin i Taipei, Taiwan. Jag vill för det första nämna att jag är så otroligt glad att jag fått möjligheten att åka hit och det är fränt och ofattbart att faktiskt bo här! Jag har varit här i en och en halv vecka nu, mycket har hunnit hända och jag trivs väldigt bra i detta väldigt varma och för mig mycket annorlunda land. Jag har träffat många andra glada utbytesstudenter och snälla taiwaneser. Det finns väldigt mycket att skriva om och för att inte göra mitt redan långa inlägg ännu längre väntar jag med studentliv, aktiviteter, staden och maten till ett senare tillfälle, och börjar med några kulturella observationer.

Jag bor på trettonde våningen med en mycket fin utsikt i NTU Prince Dorms precis som i princip alla andra. Det är ett fint studentrum, finare än Bostadens korridorsrum på Ålidhem. Det är ett bra ställe att bo på, det är bara tio minuters gång till campus och det fungerar även som en bra mötesplats eftersom så många bor här. Dock har de separata byggnader för tjejer och killar, och det är strängt förbjudet att sova i den andra byggnaden eller att ens besöka på dagen utan att lämna id och få en besöksbricka. Likt Big Brother har de överbevakningskameror lite här och var så om någon försöker smuggla in en nattlig gäst blir de upptäckta av nattpersonalen på en gång och man riskerar att inte få bo kvar. Detta gör mig irriterad på många sätt, eftersom alla som bor här är vuxna och borde få bestämma över sina egna liv och nattliga aktiviteter. Detta är inte något som drabbar mig personligen eftersom jag är i ett förhållande, men själva grejen att de vill kontrollera oss på det sättet gör mig irriterad. De inte har något vettigt argument eller förklaring till regeln. De förklarar exempelvis regeln om att man inte får ha fester på rummen med att byggnaden ska vara en lugn plats där man kan studera och inte bli störda av andra, vilket jag fullkomligt förstår, men de har ingen förklaring alls till varför personer av motsatta kön inte får vistas hos varandra på nätterna.

Något som både fascinerar och irriterar mig på samma gång är hur fina och rena gatorna är överallt, trots att det i princip inte finns några sopkorgar någonstans. Varje gång man köper/äter något måste man gå och bära runt på skräpet i en evighet innan man tillslut till exempel hittar en toalett (som lyckligtvis alltid har sopkorgar, särskilt eftersom man inte får spola pappret i toastolen) man kan kasta skräpet i. Jag förstår inte varför det är så svårt att fixa sopkorgar, och inte heller att alla så lydigt bär på allt skräp. Förmodligen är det höga böter och man skräpar ner.

Jag har märkt rent allmänt att taiwaneserna är väldigt lydiga för regler. Till exempel brukar vi svenskar  vara kända för våra köer, men det är ingenting jämfört med hur noga de är att köa här. På tunnelbanan finns det utritade kölinjer på marken för hur man får kliva på tåget, och alla står och går prydligt på rad inom dessa linjer när de kliver på tåget, istället för att bara gå som vanligt. Trots att det ofta är väldigt mycket folk som rör sig i tunnelbanestationen är det ändå ingen trängs när man vill kliva på rulltrappan utan de bildar en prydlig kö som ingen tränger sig i. Det är lite lustigt att kineser är kända för att tränga sig, och att taiwaneser, som är så nära Kina är helt tvärt om.

Dem är så himla snälla och hjälpsamma här i Taiwan. Ber man någon om vägbeskrivning anstränger de verkligen sig att förklara och hjälpa en, även om de inte ens är helt säkra på sin sak. Många följer med en och visar vägen istället för att bara peka som vi ofta gör i Sverige. Ser man vilsen ut kommer de fram och frågar om man behöver hjälp. Jag valde att ta en Tai Chi-kurs och jag och en holländsk tjej var de enda västerlänningarna bland 20 taiwaneser. Läraren pratade på kinesiska under hela tiden, och frågade klassen om någon ville träna engelska. Vi fick då varsin voluntär som satt och översatte allt han sa. ”It’s my pleasure, I want to practice english” sa dem, och de menar att det inte är några problem alls att hjälpa oss varje vecka resten av terminen!

Jag älskar hur vackert campus är, denna bild är på biblioteket.
Utsikten från mitt fönster från 13e våningen, inte helt tokigt.

Published by

Jannie

Mitt namn är Jannie Rönnbäck, jag läser Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer och studerar just nu min utbytestermin i Taipei, Taiwan.