Anglia Ruskin University, England

Mitt namn är Maria och är 23 år, på hemmaplan studerar jag beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer. Jag har valt pedagogik som fördjupningsämne och det är också vad jag studerar i England den här hösten. Staden jag bor i heter Chelmsford och är lite mindre än Umeå på ett ungefär. Vad som är bra med Chelmsford är att det ligger beläget en halvtimme från London så det finns alltid något att hitta på om man blir uttråkad.

Jag bor i student village som ligger på campus där de flesta utbytesstudenter bor. Det är ganska praktiskt att bo på skolan, men lättare att komma för sent av någon anledning! Universitet är relativt nytt och byggnaderna känns fräscha och moderna. Vad som dock är både praktiskt och opraktiskt är att det är heltäckningsmattor överallt. Väldigt opraktiskt om man spiller något på dem. Ganska bra och ljuddämpande i biblioteket när folk drar ut stolar. Det är också ganska ovanligt för mig att läsa fyra kurser parallellt. I Umeå är jag van vid att ha en kurs i taget, tenta av den och lägga det åt sidan. Här måste koncentrationen skifta mellan fyra kurser under en hel termin. Tentorna ligger inte förrän i slutet av terminen. Men terminen är kortare här, alla hemtentor jag har skall lämnas in den 12:e december. Sen blir det ett långt och härligt jullov!

På min egna blogg skriver jag mer om äventyr utanför skolan, den kan ni kolla in här: marrae.se

// Maria Nilsson