Full moon festival och tyfon

Denna helg är långhelg som började redan i torsdags för att de nu firar Full moon festival här i Taiwan. För kineser och taiwaneser innebär det en familjehögtid där man samlas, umgås och äter en sötsak som kallas moon cake. För oss andra betyder det “whohoo långhelg, vi ser till att åka till stränderna i södra Taiwan!” Dock blev det inte riktigt så. Just denna helg av alla helger, såklart, har det kommit en tyfon över hela Taiwan som bjuder på ösregn och blåst i hela landet. Kvar i Taipei är vi, och “njuter” av våra lediga dagar med att shoppa och festa typ, saker man kan göra inomhus. Som tur är så är det väldigt kul att både shoppa och festa här, man hittar billiga kläder, smycken och skor överallt och klubbarna här är riktigt bra!

När jag pratar om “vi”, så är det väldigt många utbytesstudenter. Vi har en grupp på Facebook som väldigt många utbytesstudenter är med i, och i den skrivs det om aktiviteter, utflykter och fester som alla kan hänga med på, vilket gör att vi har gjort väldigt mycket tillsammans i stora grupper som varit spontant anordnat av oss själva redan från början. Jag har umgåtts med så många människor under den här tiden, så det är svårt att minnas alla namn. Det är härligt vilken sammanhållning man får på en gång med massa främlingar bara för att man alla är utbytesstudenter. Alla är glada, öppna och villiga att lära känna nya människor. Jag umgås med olika människor hela tiden, lite som det faller in!

Published by

Jannie

Mitt namn är Jannie Rönnbäck, jag läser Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer och studerar just nu min utbytestermin i Taipei, Taiwan.