Internationell konferens om IT och lärande

Idag var vi ett av dragplåstren till den internationella konferensen Technologías de Aprendizaje y Conocimiento – Teknik för lärande och kunskap. Vi fick äran att börja efter biträdande ministern för vetenskap och teknik Pedro Crespo Alvizuri, som öppnade konferensen.

Biträdande ministerns öppningstal och en rollup som presenterar konferensen

Jag och Mikael hade valt temat Ipads i skolan och redogjorde för läget i Sverige och den forskning som berör området. Vi avslutade med att visa på konkreta exempel på hur man pedagogiskt kunde använda sig av Ipads.

Micke startar presentationen

Själva konferensen hade ca 200 deltagare och det var främst lärare på universitetet i La Paz, men också rektorer från andra regioner såsom Santa Cruz och Cochabamba. Dessutom fanns det med en hel del talare som kom från andra universitet i landet. Man kan tro att pga nätuppkoppling och lägre tillgång till datorer att de ligger efter Europa och övriga världen. Men här ska man akta sig – de har en större bredd och djup än vad man kan tro. De har väldigt mycket IT-utbildningar riktade till lärare och det är på alla plattformar, dvs Mac, Windows och Linux. Exempel på kurser som erbjuds är Finalcut Pro, Adobe Premiere och Adobe sviten, Geogebra, Edmondo, Jclic, Hot potatoes, Podcast, padlet, sketchup, hela Google-appsviten, Gameification, Prezi och Sozi, Voicethred, Endnote, Evernote osv. Dessutom ligger deras utbud väldigt mycket på open source och katalogen för utbildningsmöjligheter var på 26 sidor. Utifrån deras presentationer och utbud av kurser skulle jag säga att vi själva ligger långt efter. Bara deras presentationer som hade hög vetenskaplig nivå var långt över det jag sett vid NU-konferenser och liknande. Vi fick också höra att man etablerat 471 lärcentra i landet och så många tror jag inte att vi kan upprepa trots att Bolivia till sin befolkning är densamma som Sverige. Skälet till varför vi inte har sett mera av dem och deras aktiviteter är kanske att de endast publiceras på spanska.