Att vara lärare i La Paz

Universidad Mayor de San Andrés, UMSA har ca 70 000 studenter varav 4000 som läser inom Informatica. Lärare har i sitt arbete ett liknande arbetssituation som i Sverige med 160 timmar i månaden, dvs 8 timmars arbetsdag. Vad som skiljer är att de delar upp arbetstiden i 5 block på 32 timmar vardera. Det måste vara minst 3 block i undervisning och 2 block inom forskning (eller undervisning om de inte ha forskningsmedel). Konkret innebär detta att läraren undervisar i 3 kurser per månad och schemalägger 16 timmar i klassrum för respektive kurs. Den andra halvan är till för förberedelse, administration och examination. Det innebär att studenten får 4 timmar i veckan och dessa tider är alltid fasta, dvs att de har undervisning på måndagar mellan 16-18 osv. Undervisningen sker också nästan på vilken tid på dygnet som helst då det är brist på undervisningslokaler. Vi har sett att många har undervisning mellan 18-20 och även senare.

Huvudbyggnaden på UMSAHuvudbyggnaden vid UMSA

De har också samma typ av utmaningar som vi i Sverige. De har många olika typer av lärare, många är tillfälliga lärare och detta gör att det är svårt att få en vi-känsla inom en institution. Ett tydligt exempel är att det finns lärare som bara gör sina 16 timmar per månad och försvinner från Campus den övriga tiden. En hel del av dem har ”business activities” vid sidan av undervisningen så incitament för kursförbättring och förändringsarbete blir lågt.