Linneus-Palme utbyte

Eftersom vi har en större läsekrets än vår institution vill vi informera om att vårt besök i La Paz ingår i ett lärarutbyte finansierat via Linneus-Palme. Våra lärarkollegor från UMSA besökte oss i Umeå tidigare i år och fick bl a uppleva invigningen av Kulturhuvudstadsåret i januari. I deras besök hos oss på Informatik undervisade de bl a på våra programmeringskurser, men höll också seminarier för våra lärare/forskare.

Utbytet som finansieras av Linneaus-Palme och institutionen för informatik är en fortsättning på det samarbete som Institutionen för informatik och Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet har haft sedan 2007 med informatik vid fakulteten för teknik och naturvetenskap vid UMSA, Universidad Mayor de San Andres i La Paz, Bolivia.

Syftet med utbytet är att utbyta erfarenheter och nya undervisningsmetoder för att förbättra kvaliteten på e-lärande som båda universiteten arbetar med. E-lärande har en nyckelroll i den framtida utvecklingen både i Sverige och Bolivia, och genom att lära av varandra och samarbeta i olika projekt syftar utbytet till att ge en bättre grund för e-lärande vid de två universiteten. Utbytet har resulterat i nya kurser, kursutveckling, examensarbeten och gemensamma publikationer.

Flera lärare har haft möjlighet att resa och uppleva miljön som UMSA erbjuder sina lärare och elever. La Paz är en av de högst belägna städerna i världen, och med Bolivias utveckling, kulturarv och historia, erbjuder utbytet med UMSA en intressant kontrast till den utveckling som UmU och informatik har varit en del av i norra Sverige, men också en hel del gemensamma nämnare som en viktig resurs i regionens utveckling.