Kurslitteraturen i La Paz

Kurslitteraturen är ett speciellt ämne här i La Paz. Som student är det mycket svårt att få tag i kurslitteraturen. Detta gäller även för lärare som vill få tag i aktuell litteratur inom sina ämnen. De gånger universitetet köper böcker går de uteslutande till lärarna som använder dem i undervisningen. Möjligen finns något exemplar på biblioteket som får delas av de 70 000 studenter som läser vid UMSA. Att handla nya böcker från Amazon och annan nätbokhandel är otänkbart då endast nationella fakturor godkänns vid bokföring. Därför vimlar det av kopieringsbutiker i stan som både försörjer sig på att kopiera kapitel ur böcker och de fakturor och kvitton som behövs när man ska räkna ihop vilken nettolön man kommer att ha.

En fördel med denna situation är att universitetets professorer och lärare i högre utsträckning skriver kurslitteratur själva. Ovan visas exempel av en av våra kollegor som skrivit flertal böcker inom programmering.