En fascinerande betraktelse är hundarna i La Paz som är ett eget kapitel i sig. Under den vecka som vi har varit i La Paz har vi uppfattat många hundar som verkar vara husselösa eller mattelösa. Det springer en massa lösa hundar i stan utan att någon människa finns i närheten. Vi har tagit för givet att dessa är övergivna hundar som söker efter mat eller annat. Men, vid en närmare betraktelse visar det sig att dessa hundar har både halsband och käcka tröjor. Vid samtal med hundägare visar det sig att man helt enkelt släpper ut hundarna från bostaden som får göra sitt behov i olika parker och andra grönområden. Detta känns som hårresande med tanke på att denna stad på över 800 000 invånare och med minst lika många bilar kör dygnet runt på stadens gator. Vi själva korsar varje dag gatorna med livet som insats, men dessa hundar verkar göra denna procedur hur enkelt som helst. Parkerna är inte särskilt många i denna stad, men som en av hundägarna skämtade – De verkar förstå trafikreglerna och framförallt trafikljusen i stan så de vet när de ska korsa en gata. För er som är kattälskare kan jag bara säga att de verkar inte vara ett vanligt husdjur bland befolkningen och vi har endast lyckats lokalisera en enda katt.
Internationell konferens om IT och lärande
Idag var vi ett av dragplåstren till den internationella konferensen Technologías de Aprendizaje y Conocimiento – Teknik för lärande och kunskap. Vi fick äran att börja efter biträdande ministern för vetenskap och teknik Pedro Crespo Alvizuri, som öppnade konferensen.
Biträdande ministerns öppningstal och en rollup som presenterar konferensen
Jag och Mikael hade valt temat Ipads i skolan och redogjorde för läget i Sverige och den forskning som berör området. Vi avslutade med att visa på konkreta exempel på hur man pedagogiskt kunde använda sig av Ipads.
Själva konferensen hade ca 200 deltagare och det var främst lärare på universitetet i La Paz, men också rektorer från andra regioner såsom Santa Cruz och Cochabamba. Dessutom fanns det med en hel del talare som kom från andra universitet i landet. Man kan tro att pga nätuppkoppling och lägre tillgång till datorer att de ligger efter Europa och övriga världen. Men här ska man akta sig – de har en större bredd och djup än vad man kan tro. De har väldigt mycket IT-utbildningar riktade till lärare och det är på alla plattformar, dvs Mac, Windows och Linux. Exempel på kurser som erbjuds är Finalcut Pro, Adobe Premiere och Adobe sviten, Geogebra, Edmondo, Jclic, Hot potatoes, Podcast, padlet, sketchup, hela Google-appsviten, Gameification, Prezi och Sozi, Voicethred, Endnote, Evernote osv. Dessutom ligger deras utbud väldigt mycket på open source och katalogen för utbildningsmöjligheter var på 26 sidor. Utifrån deras presentationer och utbud av kurser skulle jag säga att vi själva ligger långt efter. Bara deras presentationer som hade hög vetenskaplig nivå var långt över det jag sett vid NU-konferenser och liknande. Vi fick också höra att man etablerat 471 lärcentra i landet och så många tror jag inte att vi kan upprepa trots att Bolivia till sin befolkning är densamma som Sverige. Skälet till varför vi inte har sett mera av dem och deras aktiviteter är kanske att de endast publiceras på spanska.
Huvudvärken är borta!
Nu har vi varit i La Paz i en vecka och äntligen har huvudvärken försvunnit. Den höga höjden gör att det framför allt på kvällen och morgonen funnits en molande värk i tinningarna. Detta har nu upphört. Att säga att vi har acklimatiserat oss är kanske en överdrift då det fortfarande går i slowmotion när vi är ute på promenad. Hur man än går så känns det som om det alltid är en uppförsbacke.
Hotellet ligger långt ner i grytan som La Paz befinner sig i och det betyder att man alltid har en dryg uppförsbacke när man ska till Campusområdet. Det är inte ovanligt att man får vila efter ett hundra meter för att fixa till andningen. Just nu längtar man till Gamliabacken som känns som en liten knöl i förhållande till dessa “oöverstigliga” bergssluttningar
Examensarbetet på kandidatnivå
Idag fick vi följa med och delta på uppsatsseminarierna där studenterna presenterade sina examensarbeten. I förväg har studenten publicerat en pappersversion av uppsatsen och den är här i bokform
.Exempel på en uppsats som går upp på seminariet
Själva seminariet är en formell tillställning där studenten riktar sin blick till en bedömargrupp bestående av tre lärare. Mötesordföranden i dag var prefekten på institutionen som introducerade till examensarbetet och presenterade studenten.
Bedömargruppen och studenten in action
Därefter hade studenten ca 40 minuter på sig att presentera sitt arbete. I huvudsak gjorde studenten en presentation av sitt resultat (även om forskningsfråga, syfte och metod behandlades). Alla som gick upp med sitt examensarbete hade också konstruerat ett informationssystem som dessutom implementerats i praktiken hos en externa aktör. Exempel på system som designats och implementerats av studenterna var ett patientjournalsystem för ett sjukhus i El Alto och ett administrativt system för HR-enheten i en offentlig organisation. Alla studenter använde sig av en powerpointpresentation samt en videofilm som visade hur programmet fungerade i praktiken. Orsaken till videofilmen är nog att det pga nätuppkoppling är svårt att köra live.
När studenten hade gjort sin presentation, övergick processen till frågor och diskussioner. Dessa kom främst från de lärare som ingår i bedömarkommittén som ställer frågor både om själva uppsatsen och applikationen. Efter att dessa har ställt frågorna går ordet över till publiken som får ställa frågor. I detta sammanhang var det inga som hade frågor även om jag hade en del frågor rörande Extrem Programming och Scrum. När utfrågningen var avslutad fick studenten avlägsna sig från rummet och processen om betygssättning påbörjades. Överläggningen var här egentligen en formsak då alla redan har läst examensarbetet och bara ville utvärdera den muntliga presentationen. En del i bedömningen är bl a att de faktiskt även värderar applikationen som studenten producerat. Värderingen bygger här inte på själva programkonstruktionen, utan på att en av lärarna i bedömargruppen besöker den externa organisationen och intervjuar dem om deras uppfattning och användning av applikationen. Under tiden som betygssättningen gjordes bjöds vi på kaffe och kakor. Kakorna var lite annorlunda i bemärkelsen att de var gjorda som figurer.
Kaffebrödet som till stor del var smördeg
När betygsnämnden hade klargjort sitt betyg kallades studenten in till salen. Mötesordföranden redovisar betyget och anger bedömargruppens motivering och lämnar sedan över ett diplom som studenten tar emot.
Mötesordföranden som anger betyget
Hela sessionen avslutas med att studenten håller ett avslutningstal där han tackar sina handledare och betygsnämnden. Som ni kanske kan se är proceduren väldigt lik en disputation där doktoranden lägger fram sin avhandling. Hela proceduren är mycket formell, även om det efteråt finns en kärvänlig relation mellan bedömargruppen och studenten. Det betyg som studenten får är inte som i Sverige den 3-gradiga betygsskalan eller ECTS-skalan. Här i La Paz är betyget 1-100 där gränsen för godkänd är 65.
Avslutningsvis måste man också säga att med tanke på studenternas produktivitet är en kandiatuppsats här ca 1 år, ett halvår för att bygga ett informationssystem och ett halvår för att skriva uppsatsen. En kandidat är också här betydligt längre än i Europa vilket innebär 5 år. Man håller på att förändra utbildningssystem så att kandidaten blir 4 år och master 2 år, men är i nuläget bara på planeringsstadiet.
Fotbollen i Bolivia
Sportintresset i Bolivia gissar jag är som överallt i Sydamerika – mycket stort. De har full täckning på alla ligor i Sydamerika och Premier league, La Liga, Serie A samt Champions Leauge. Utöver fotboll är tennis och volleyboll väldigt stora sporter.
I går kväll blev vi inbjudna av sonen till en av våra kollegor att följa med till motsvarigheten till Spaniens El Classico, nämligen lokalderbyt mellan Bolivar och The Strongest. En sittplats kostade 80 kronor och sätena är inte numrerade vilket gör att många kommer till arenan i god tid för att få en bra plats. Kutymen verkar vara att hela familjen går på match och att det är vanligt att mödrarna får ta på sig rollen att reservera sittplatser. I alla fall var det så för oss där en av ungdomarnas mödrar hade ordnat sittplats för oss.
Arenan tog ca 40 000 åskådare och en av de märkligaste händelserna var att man i en toppmatch i högsta divisionen använder sig av personal som handmålar linjerna på planen. Denna process tog minst 30 minuter att utföra. Jag minns själv i slutet av 60-talet när man fick följa planskötaren Halvdan som tillika var ordförande i fotbollsföreningen och hjälpa till med att krita fotbollsplanen. Inte ens på 60-talet gjordes detta för hand.
Att matchen var en folkfest kunde man i inte missta sig på. Hela familjen fanns på plats och vad jag kunde se fanns det inga huliganer som bråkade eller sköt fyrverkerier. Istället var det de ansvariga för arenan som sköt rena nyårsraketerna i samband med presentationerna av laguppställningarna.
Hur matchen slutade? Bolivar vann med 4-2.
Kvalitet i utbildningen
Vid UMSA är man noga med att bli ackrediterad som ett universitet med hög kvalitet. En av effekterna av ackrediteringen är att man publicerar offentligt; Vision, Mission och Objectives. För Informatik här i La Paz innebär det att de publicerar offentligt vilka mål som ska uppnås (nära de nationella mål som vi har knutna till våra program). Universitetets visioner och målsättningar konkretiseras på varje fakultet och återfinns som affischer överallt, dvs i korridorer och alla klassrum.
En del i kvalitetssäkringen är att varje prefekt har ett kollegium som utvärderar respektive lärare. Varje lärare fyller i ett långt formulär som visar på dennes prestationer under året. För varje aktivitet erhåller man ett visst antal poäng, där t ex handledning av en uppsats ger 1 poäng, en kurs ger 5 poäng osv. Varje lärare måste leverera in allt material som han/hon producerat och vad gäller kurser räcker det inte med att visa på all kursmaterial, underlagen för varje föreläsning och examinationen. De måste också leverera in alla rätta svar på varje frågeställning som läraren utvecklat. På ett liknande sätt gäller även forskning och administration. Därför blir underlaget till bedömningen en diger lunta som påminner om Webster Dictionary.
På besök i prefektens rum som tagit paus i bedömningsarbetet
I bedömningen måste läraren uppnå ett visst antal poäng för att bli godkänd och då räcker det inte med att vara en duktig pedagog eller forskare. Inom varje område finns ett tak för hur många poäng man kan få och poäng utöver detta räknas inte. Har man handlett 10 studenter får man bara räkna med 5 i bedömningen eftersom taket är 5. Eftersom bedömningen baseras på totalen (dvs forskning, undervisning, administration, förtroendeuppdrag osv) måste man ha poäng i alla områdena. Uppnås inte gränsnivån, har man max 3 år på sig att komma över denna nivå – annars riskerar man avsked.
Kurslitteraturen i La Paz
Kurslitteraturen är ett speciellt ämne här i La Paz. Som student är det mycket svårt att få tag i kurslitteraturen. Detta gäller även för lärare som vill få tag i aktuell litteratur inom sina ämnen. De gånger universitetet köper böcker går de uteslutande till lärarna som använder dem i undervisningen. Möjligen finns något exemplar på biblioteket som får delas av de 70 000 studenter som läser vid UMSA. Att handla nya böcker från Amazon och annan nätbokhandel är otänkbart då endast nationella fakturor godkänns vid bokföring. Därför vimlar det av kopieringsbutiker i stan som både försörjer sig på att kopiera kapitel ur böcker och de fakturor och kvitton som behövs när man ska räkna ihop vilken nettolön man kommer att ha.
En fördel med denna situation är att universitetets professorer och lärare i högre utsträckning skriver kurslitteratur själva. Ovan visas exempel av en av våra kollegor som skrivit flertal böcker inom programmering.
Undervisning i Informatica
Idag har vi undervisat på två kurser – en metodkurs för de studenter som skriver kandidat- och masteruppsats och kursen Informatics and Society. Morgonen inleddes med att vi fick träffa lärarna på kursen som informerade oss om vad som förväntades av oss. Vi hade förberett oss med ett antal presentationer beroende på vad de var mest intresserade av. På metodkursen visade Mikael exempel på hur våra studenter skriver sin masteruppsats och hur den är uppbyggd. I stort har UMSA samma typ av struktur och innehåll, men de skiljer sig från Informatik i Umeå genom att de flesta av deras uppsatser är kvantitativa och baseras på hypotestestning. Det är inte ovanligt att deras uppsatser är på 200 sidor eller mer och innehåller en hel del beskrivningar av metoder och teorier. Vid UMSA publiceras alla uppsatser i bokform, men också i form av CD-skiva som lämnas in till biblioteket. Själva uppsatskursen involverar två huvudhandledare, en som ansvarar vetenskapliga metoder och en som fokuserar sig på själva skrivandet och strukturen på uppsatsen. På kursen fanns 70 registrerade, men ungefär hälften kommer till lektionerna.
I kursen Informatica och Society presenterade Ulf läget inom området E-government och den allmänna situationen i Sverige vad gäller tillgång till datorer och bredband. Studenterna hade en hel del frågor då situationen i Bolivia är väsensskild från hur vi har det i Sverige. De frågade oss t.ex. hur vi upplevde internetuppkopplingen här i La Paz. Vårt svar var att det är som att promenera i La Paz, som ligger på 3600 meters höjd, dvs. allt går i slowmotion.
Läraren Fatíma Dolz och studenterna lyssnar på vår föreläsning
Instutionens organisering och arbetsförhållande
Här i La Paz har man två chefer på institutionen, Head of department och Head of Research. Båda rollerna innebär till stor del att hantera administrativa uppgifter och ekonomi. Dessa personer väljs vart tredje år och som i övrigt har studenterna här 50% av rösterna. Som vi informerat i tidigare inlägg fördelas lärarnas arbete till 40% forskning och 60% undervisning. Forskningsdelen är statlig finansierad från bl a inkomsterna från olje- och gasutvinningen. Lärare måste dock ansöka om forskningstid för att få tillgång till dessa 40%. En lektor/professor på universitetet tjänar mellan 8000-16 000 kronor. Är man anställd vid ett privat universitet är lönen mycket lägre. Skatten i landet är ca 13% och beräkningen på hur mycket man ska betala i inkomstskatt är en mycket komplicerad process då man varje månad redovisar alla sina fakturor som man betalat som kan vara ett underlag för avdrag som minskar din procentsats. För Jorge och andra betyder det att de lägger ned ca 2 dagar per månad för att samla ihop kvitton, kopiera dessa och räkna ut hur mycket man kan dra av för att få sin nettolön. Schema och tider för lektioner i datorlab
Linneus-Palme utbyte
Eftersom vi har en större läsekrets än vår institution vill vi informera om att vårt besök i La Paz ingår i ett lärarutbyte finansierat via Linneus-Palme. Våra lärarkollegor från UMSA besökte oss i Umeå tidigare i år och fick bl a uppleva invigningen av Kulturhuvudstadsåret i januari. I deras besök hos oss på Informatik undervisade de bl a på våra programmeringskurser, men höll också seminarier för våra lärare/forskare.
Utbytet som finansieras av Linneaus-Palme och institutionen för informatik är en fortsättning på det samarbete som Institutionen för informatik och Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet har haft sedan 2007 med informatik vid fakulteten för teknik och naturvetenskap vid UMSA, Universidad Mayor de San Andres i La Paz, Bolivia.
Syftet med utbytet är att utbyta erfarenheter och nya undervisningsmetoder för att förbättra kvaliteten på e-lärande som båda universiteten arbetar med. E-lärande har en nyckelroll i den framtida utvecklingen både i Sverige och Bolivia, och genom att lära av varandra och samarbeta i olika projekt syftar utbytet till att ge en bättre grund för e-lärande vid de två universiteten. Utbytet har resulterat i nya kurser, kursutveckling, examensarbeten och gemensamma publikationer.
Flera lärare har haft möjlighet att resa och uppleva miljön som UMSA erbjuder sina lärare och elever. La Paz är en av de högst belägna städerna i världen, och med Bolivias utveckling, kulturarv och historia, erbjuder utbytet med UMSA en intressant kontrast till den utveckling som UmU och informatik har varit en del av i norra Sverige, men också en hel del gemensamma nämnare som en viktig resurs i regionens utveckling.